... i jak usunąć kontrolkę airbag?
Jeżeli w samochodzie włącza się kontrolka SRS / airbag, oznacza to, że doszło do awarii jednego lub więcej elementów, wchodzących w skład systemu SRS.
Układ poduszek kontroluje się samodzielnie – sprawdza działanie wszystkich elementów układu zaraz po włączeniu zapłonu. Zapala się lampka kontrolna, która gaśnie po około 4-6 sekundach. Jeżeli lampka nie zgaśnie, oznacza to wystąpienie usterki w układzie bezpieczeństwa. Konieczne jest wtedy sprawdzenie układu SRS
(np. w stacji obsługi) za pomocą odpowiedniego urządzenia diagnostycznego – czyli innymi słowy przeprowadzenie diagnostyki komputerowej.
Bez dobrej diagnostyki zwykle nie wiadomo, które dokładnie elementy układu zostały uszkodzone i powodują pojawienie się kontrolki.
A jest ich naprawdę wiele. Wymiana lub naprawa różnych podzespołów intuicyjnie bez przeprowadzania diagnostyki jest najgorszym pomysłem – najczęściej kończy się nie tylko wydaniem fortuny, wymianą elementów, które są sprawne, ale też przy nieznajomości budowy i działania systemu może powodować dodatkowe usterki. Pamiętajmy, że czasem kontrolka może pojawić się z powodu nawet rozłączenia się jednego z przewodów lub zanieczyszczenia styków.
Zdjęcie po lewej stronie przestawia kontrolkę airbag „Passenger restraint system”. Zdjęcie po prawej stronie – wiadomość wyświetlaną na komputerze pokładowym. Żadne ze zdjęć nie przedstawia informacji co dokładnie jest uszkodzone w samochodzie.
Co zatem przedstawiają zdjęcia?
Informacje wyświetlane zarówno na desce rozdzielczej (w postaci kontrolki) i na komputerze pokładowym (w postaci krótkiej wiadomości) mówią nam jedynie tyle, że jest usterka w układzie SRS – jeden lub kilka podzespołów uległo awarii. Nie mówią, które dokładnie są to podzespoły i co jest z nimi nie tak.
SRS (dodatkowy system bezpieczeństwa biernego) składa się z 3 grup:
• czujników zderzenia
• sterownika
• elementów wykonawczych – w tym poduszki gazowe, napinacze pasów bezpieczeństwa, czujnik zajęcia fotela, systemy łączności i automatycznego powiadamiania wypadkowego, układy odłączania akumulatora.
By umożliwić łatwiejszą identyfikację usterki, w niektórych samochodach w module diagnostycznym zaprogramowano sposób migania kontrolki. Dla przykładu, w wielu modelach Mazdy można zauważyć, że kontrolka miga w pewnym cyklu. Cykl migania 47 lub 48 (4 mignięcia – przerwa – 7 mignięć) oznacza uszkodzony czujnik zajęcia fotela (matę) lub usterkę w połączeniu między matą a sterownikiem. Trzeba jednak pamiętać, że tablice dekodujące taki kod migowy nie są identyczne dla wszystkich rodzajów i modeli samochodów, nawet tego samego producenta. W nowszych samochodach takie rozwiązania nie są już stosowane.
Dowiedz się więcej: błąd 47 i 48 w Mazdach.
Po latach doświadczeń w naprawie systemów bezpieczeństwa jednogłośnie stwierdzamy, że jednymi z najtrudniejszych w diagnostyce samochodów są Mercedesy. Tanie skanery tutaj zwykle nie dają rady (mogą błędnie wskazywać uszkodzone elementy), warto wybrać się do mechanika z dobrym diagnoskopem, jak np. Star Diagnosis. Również wiedza mechanika pozostaje nie bez znaczenia – niewykwalifikowany mechanik, korzystający z profesjonalnego oprogramowania, może błędnie zdiagnozować błąd.
Wydawałoby się, że niektóre rzeczy można sprawdzić samodzielnie – choćby połączenia, wtyczki, wiązki przewodów. Jeśli decydujemy się na majstrowanie przy poduszkach, pamiętajmy o odłączeniu akumulatora – nawet najmniejsze spięcie może spowodować aktywację poduszki gazowej, a w konsekwencji poważnie uszkodzić ciało. Należy też pamiętać, że nieumiejętne obchodzenie się z instalacją samochodu może prowadzić do większych usterek. Niejednokrotnie Klienci skarżyli się, że przy odłączaniu akumulatora czy odłączaniu złączy uszkodzeniu ulegały takie elementy jak klema pirotechniczna lub sterownik lub zmieniało się kodowanie. Dlatego mimo wszystko naprawę układu SRS warto zlecić wykwalifikowanej osobie.
Umów się na diagnostykę.