Poduszka gazowa (airbag) niebezpieczna dla dziecka?

Poduszki gazowe (airbag) w wielu przypadkach ratują życie. Trzeba jednak wiedzieć kiedy i jak z nich korzystać, żeby nie okazały się niebezpieczne.

Jeżeli przednia poduszka pasażera jest włączona nie wolno przewozić w tym fotelu dziecka w foteliku tyłem do kierunku jazdy. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy poduszka została wyłączona (niektóre samochody mają taką możliwość).

Jak mówi kodeks drogowy:

„Kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka.”

A bez fotelika? Nie, jeśli dziecko ma poniżej 150 cm wzrostu.

Co z przewożeniem dziecka w foteliku przodem do kierunku jazdy?

Zaleca się, by w ogóle nie przewozić dzieci w fotelikach z przodu.
Co prawda przewożenie dzieci z przodu w fotelikach przodem do kierunku jazdy jest dozwolone prawnie, jednak często może być niebezpieczne.

Wyobraźmy sobie sytuację:
Kupujemy używany samochód. Nie znamy jego historii, wyposażenia, zmian, które zostały wprowadzone w instalacji samochodu. Poprzedni właściciel mógł nas nie poinformować o wielu wielu rzeczach, na przykład o zamontowanym emulatorze maty. Nie robi on żadnej szkody, ale powoduje, że samochód zachoduje się tak, jakby fotel był zawsze zajęty przez osobę dorosłą. Z tego powodu poduszka pasażera zawsze zadziała podczas wypadku (pod warunkiem, że poduszka tam jest – tego też nie zawsze możemy być pewni) z taką mocą jak dla osoby dorosłej – nie wolno wtedy przewozić dziecka na foteliku na przednim fotelu.

Inna sytuacja:
Instalacja samochodu, w wyjątkowych sytuacjach lub w samochodzie, którego historii nie znamy, może nie działać prawidłowo. Różne zmiany w systemie bezpieczeństwa mogą powodować niezamierzone wystrzelenie poduszki. Powstają raporty dotyczące przypadkowego wystrzelenia poduszki z różnych przyczyn, które powodują śmierć dzieci lub poważny uszczerbek na zdrowiu.

Jeśli decydujemy się na przewiezienie dziecka na przednim fotelu pasażera, pamiętajmy o przesunięciu fotela maksymalnie do tyłu.

Warunki uruchamiania poduszki

Czujniki nie powinny wyzwalać poduszki po zderzeniu przy prędkościach poniżej 20-25 km/h. Jednak nie prędkość jest czynnikiem decydującym o uruchomieniu poduszki i sile, a rodzaj przeszkody i wielkość opóźnienia ruchu pojazdu.

Układy poduszek są poddawane wielu testom w różnych, nawet najbardziej ekstremalnych warunkach. Od testów wstrząsowych, przez symulowanie promieniowania przewodów wysokiego napięcia, po poddawanie poduszek działaniu słonej mgły przez 60 godzin czy działanie w temperaturach -30°C lub +85°C.
W nowym samochodzie układ poduszek musi działać sprawnie. Gdy jednak nie znamy zmian, które zostały zrobione w instalacji, czy tego, co i jak zostało zrobione w aucie powypadkowym,  sytuacja jest znacznie trudniejsza. Każda poduszka musi być dokładnie dopasowana do wnętrza konkretnego samochodu – niewykorzystanych elementów układu poduszek z jednego kompletu nie wolno montować zamiennie w innych pojazdach.

Przewożenie dziecka z tyłu

Fotelik dziecięcy z tyłu powinien być montowany jak najdalej od drzwi. Należy upewnić się, że dziecko nie będzie bujać się na boki. Jeśli pozycja dziecka nie jest zbyt stabilna, w szczególnych przypadkach może być konieczne odłączenie tylnej bocznej poduszki.
Jeśli jest taka konieczność, odłączenie poduszek powinno być przeprowadzone w autoryzowanej stacji obsługi pojazdów. Muszą być przy tym rygorystycznie przestrzegane zalecenia producenta.

Najbezpieczniejszym miejscem na przewożenie dziecka w foteliku jest środek na tylnej kanapie. Oczywiście po środku tylnej kanapy możemy umieścić fotelik jedynie gdy są tam trzypunktowe pasy bezpieczeństwa lub isofix.

Fotelik i... to wszystko? O pasach bezpieczeństwa słów kilka

Poduszka powietrzna (gazowa) jest dodatkowym zabezpieczeniem. Jej działanie jest silnie powiązane z prawidłowym działaniem pasów bezpieczeństwa. Jeśli pasy w ogóle nie są zapięte, wybuchająca poduszka może spowodować poważne urazy. Częstym, równie niebezpiecznym przypadkiem jest niewłaściwie zapięty pas bezpieczeństwa, w konsekwencji ciało jest ułożone nieprawidłowo w trakcie wybuchu poduszki. Pamiętajmy – nie zapinamy pasów bezpieczeństwa tylko po to, by uniknąć mandatu. Głównym powodem jest ochrona zdrowia.

Jak więc zapinać pasy prawidłowo?

Pas nie może być skręcony. Nie może być poprowadzony przez brzuch – powinien znajdować się na linii bioder. Następnym istotnym punktem jest wyregulowanie pasa na linii barku – tak, by nie był zbyt blisko szyi, żeby w razie kolizji jej nie przeciął albo nas nie udusił.
Pasy bezpieczeństwa, oprócz prawidłowego zapięcia, muszą też poprawnie działać – czasem gołym okiem można zauważyć, że są już podniszczone lub nie dopinają się. 

Częstym przypadkiem jest, że dziecko jest umieszczone w foteliku, jest nawet zapięte pasami, ale nie jest bezpieczne. Pasy muszą być ciasno napięte. Najlepiej, żeby przylegały do ciała dziecka, a przynajmniej tak, aby pomiędzy pasami a ciałem dziecka nie było więcej luzu niż 1 cm.

Emulator pasa (emulator zapinki pasa)

Na rynku, także w naszej ofercie, znaleźć można emulatory zapięcia pasa. Podłączenie takiego emulatora sprawia, że komputer widzi pas jako zawsze zapięty (mimo, że fizycznie pas nie musi być zapięty). Zastosowań jest wiele – kobiety w zaawansowanej ciąży niechcące zapinać pasa, zamontowany emulator maty powodujący pikanie niezapiętego pasa, przygotowanie samochodu do sportu itd.
Pomyślmy chwilę na temat bezpieczeństwa. Jeśli w fotelu pasażera wpięty jest emulator zapinki pasa, komputer samochodu zachowuje się tak, jak by pas po stronie pasażera był zapięty. Jeśli pasażer usiądzie na fotelu, nie otrzyma on przypomnienia o zapięciu pasa (w postaci kontrolki/sygnału) – przypomnijmy takiej osobie, by zapięła pas. Gdy pas jest prawidłowo zapięty, działa on tak samo jak bez wpiętego emulatora zapinki pasa.

Napinacze pasów

Napinacze pasów są najważniejszym uzupełnieniem pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych (gazowych). Optymalna ochrona zapewniona dzięki pasom bezpieczeństwa jest możliwa dzięki napinaczom – w razie wypadku nie dopuszczają do przemieszczenia się ciał do przodu. Występują napinacze mechaniczne oraz pirotechniczne. Mechaniczne reagują wyłącznie przy zderzeniach czołowych. Pirotechniczne – w nowych konstrukcjach – także przy zderzeniu tylnym i przewróceniu samochodu. W napinaczach pirotechnicznych wykorzystuje się energię wybuchu niewielkiego ładunku. Stosowane rozwiązania techniczne są bardzo różne. Najważniejsze, by napinacze w samochodzie były i działały poprawnie. Należy to sprawdzić szczególnie przed zakupem samochodu używanego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *