Kontrolka airbag / srs PO WYMIANIE FOTELI

"Wymieniłem fotel na nowy i teraz świeci mi się kontrolka airbag / srs. Macie jakieś urządzenie, żeby to wyłączyć?"

To problem, z którym często dzwonią do nas Klienci.

Z różnych powodów fotel może być wymieniony. Czasem stary jest zniszczony, innym razem zamiast pojedynczego wolimy mieć podwójny (w minivanach). Zdarza się, że użytkownicy decydują się na całkowite usunięcie jednego fotela, by mieć więcej miejsca.

Co się dzieje, gdy odłączamy stary fotel

Chcąc wyciągnąć stary fotel, odłączamy od instalacji samochodu różne podzespoły – w zależności od wyposażenia samochodu mogą to być poduszki powietrzne, napinacz pasa bezpieczeństwa, zapinka pasa, mata zajęcia fotela, podgrzewanie fotela, elektryczne sterowanie fotela, ewentualnie jakiś moduł.

Co wtedy widzi komputer samochodu?

Sterowniki samochodu rozpoznają, że części zostały odłączone. W przypadku odłączenia elementów systemu SRS sterownik natychmiast wyświetla błąd w postaci kontrolki airbag / SRS na desce rozdzielczej. W zależności od wyposażenia samochodu kontrolka może się też pojawić na ekranie środkowym, a czasami również na podsufitce (głównie w przypadku BMW z USA/Kanady).
Gdy dana część jest odłączona nie zadziała ona prawidłowo. Instalacja samochodu traktuje ją jako zwyczajną usterkę.

System SRS odpowiada za bezpieczeństwo w samochodzie, a niezgodności są traktowane przez sterowniki jak usterki po to, by powiadamiać użytkownika o wszelkich o nieprawidłowościach w działaniu systemu.

Co się dzieje, gdy podłączamy nowy fotel

Jeśli oryginalny fotel i nowy fotel są dokładnie takie same, a mimo to po podłączeniu nowego fotela kontrolka świeci, powinno wystarczyć usunięcie błędów przy użyciu komputera diagnostycznego.
W przypadku, gdy to nie wystarcza, upewnijmy się, że wszystkie części zostały prawidłowo podłączone. Gdy naocznie nic nie widać, diagnostyka komputerowa pokaże, z którym podzespołem jest problem. 

Jednak w większości przypadków nowy fotel pochodzi z innego rocznika samochodu lub innej wersji. Czasem właśnie to jest powodem wymiany, że jest on w jakiś sposób inny. Z tego powodu, może mieć inne wyposażenie. W takim przypadku samo usunięcie błędów, bez rozwiązania problemu z podzespołami nic nie da – jeśli kontrolka w ogóle zgaśnie, to najprawdopodobniej wróci po jakimś krótkim czasie.

Wyjaśniliśmy, że odłączając stary fotel odłączamy od instalacji różne elementy. Zatem podłączając nowy fotel, wszystkie elementy, które odłączyliśmy powinny zostać podłączone. Czasem jednak nie ma takiej możliwości, bo dana część w nowym fotelu nie występuje. W takim przypadku trzeba ją zastąpić, gdyż instalacja samochodu nadal domaga się tej części – tutaj z pomocą przyjdzie nam emulator danej części.

Spód fotela z różnymi złączami - Mercedes S W220

Skąd wiedzieć, które podzespoły sprawiają problem?

Jeśli zostały nam na przykład dwie wtyczki, które nie są do niczego podłączone, to prawdopodobnie te dwie wtyczki sprawiają, że pojawia się kontrolka. Jeśli nie wiemy od której części te wtyczki pochodzą, najlepiej jest wykonać diagnostykę komputerową przy użyciu odpowiedniego diagnoskopu – pokaże dokładnie, które elementy sprawiają problem.

Gdy wiemy już z diagnostyki, które elementy wymagają uwagi, a powodem takiej sytuacji jest fakt, że nie są do niczego podłączone, możemy użyć emulatora danej części, który będzie symulował, że dana część jest podłączona i działa prawidłowo.

Rozwiązywanie problemu z kontrolką wygląda podobnie w różnych samochodach, mimo, że wyposażenie jest różne.

Przykład I - Mercedes Benz

W Mercedesach Vito/Viano po wyjęciu fotela pojedynczego (który ma matę) i wymianie na fotel podwójny (który maty nie ma), przyda nam się emulator maty. Po jego podłączeniu można usunąć błąd uszkodzonej (w tym wypadku niepodłączonej) maty.

Czy to wystarczy?

Tak, jeśli mata (inaczej czujnik zajęcia fotela) to jedyna część powodująca wyświetlanie kontrolki.
Nie, jeśli jeszcze inne części powodują błąd. Dla przykładu: jeśli diagnostyka komputerowa pokazuje też błąd napinacza pasa to samo podłączenie emulatora maty nie wystarczy – wyeliminuje on problem niepodpiętej maty, ale problem z napinaczem pasa pozostanie. Istnieje także emulator napinacza pasa – jeśli z jakiegoś powodu nie mamy gdzie podpiąć wtyczki od napinacza, możemy użyć emulatora napinacza. W ten sposób naprawiamy / podłączamy / zastępujemy każdy podzespół, który powoduje błąd w sterowniku. Na koniec kasujemy błędy przy użyciu odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego. Dzięki temu sterownik od każdego podzespołu dostanie odpowiednie informacje i przestanie wyświetlać kontrolkę.

Przykład II - BMW

Innym częstym przykładem jest BMW E60, załóżmy, że samochód jest przedliftowy, z metalowym kluczykiem. Przedni fotel pasażera zostaje wymieniony – nowy fotel pochodzi jednak z wersji poliftowej E60. Mata w wersji przedliftowej i poliftowej jest inna, więc nie uda się podłączyć maty z nowego fotela do instalacji samochodu. Różni się nie tylko wtyczką, ale też elektroniką.

Jaki wybrać emulator – ten do wersji przedliftowej czy ten do poliftowej?

Emulator podłącza się do instalacji samochodu, a nie do fotela. Zatem potrzebujemy emulator do takiej maty, jak była oryginalnie w samochodzie – w tym przypadku wersja przedliftowa.

Czy tylko mata w tym E60?
Odpowiedź jest podobna jak w poprzednim przypadku. To zależy jakie elementy zostały odłączone przy wyjmowaniu fotela, a nie zostały podłączone do instalacji po włożeniu nowego fotela. Mata to tylko jeden z podzespołów. Pozostają jeszcze między innymi poduszki powietrzne, napinacz pasa, zapinka pasa. Jeśli nie mamy pewności – najprościej jest zrobić diagnostykę komputerową, która wykaże, które części sprawiają problem.

[już niedługo uzupełnimy wpis – wróć do nas za kilka dni!]

Wymiana foteli nie zawsze musi być kłopotliwa. Warto jest dokładnie przeanalizować wszystkie złącza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *