Emulator maty do BMW Serii 5 E60 E61 oraz Serii 6 E63 E64 – który wybrać?

Wyskoczyła kontrolka, diagnostyka pokazała uszkodzenie maty. Powstała decyzja o zakupie emulatora.
Tylko… który wybrać jak jest ich kilka wersji?

W BMW Serii 5 E60 E61 oraz BMW Serii 6 E63 E64 typy mat są takie same i dobór emulatora wygląda tak samo, dlatego oba modele opiszemy w jednym artykule. Jednocześnie zaznaczamy, że poniższy artykuł dotyczy tylko wymienionych modeli.

Emulator do fotela kierowcy czy pasażera?

W omawianych modelach mata występuje tylko w fotelu pasażera.
W fotelu kierowcy nie ma maty, dlatego nie zamontujesz tam emulatora.

EU / US

Należy ustalić czy samochód został wyprodukowany na rynek europejski czy na rynek amerykański. Jest to istotna informacja,
bo takie samochody różnią się wyposażeniem i mają różne maty.

Mata dwuprzewodowa

Mata 2 przewodowa (wtyczka maty 2 pin) występuje zwykle w modelach wyprodukowanych przed 2005 rokiem (wersje europejskie) oraz przed 2003 rokiem (wersje US).

Samochody europejskie wyposażone w dwuprzewodową matę mają zwykle metalowy kluczyk z grotem. Dzięki temu nie musimy sprawdzać czy mata ma 2 przewody. Pamiętajmy tylko, że takie uproszczenie sprawdza się, jeśli nie były robione zmiany w instalacji samochodu, nie były wymieniane fotele.

W samochodach amerykańskich nie ma możliwości rozpoznania typu maty po rodzaju kluczyka – tutaj należy sprawdzić typ maty zaglądając pod fotel pasażera.

Wtyczka dwupinowa znajduje się z tyłu siedziska fotela. Najwygodniej jest przesunąć fotel do przodu i maksymalnie podnieść tylną część siedziska. Do samochodu należy wejść przez tylne drzwi. Pod fotelem znajduje się czarna puszka. Z jednej strony podłączona jest niebieska wtyczka z 3 przewodami. Z drugiej strony wychodzą 2 przewody prowadzące do wtyczki maty.

Mata dwuprzewodowa, przewody maty: biały, niebieski. Po lewej stronie widać emulator maty i emulator pasa pasujące do tej wersji. Istotne jest czy samochód jest europejski czy amerykański.
Mata dwuprzewodowa - wtyczka maty jest odłączona

Mata trzyprzewodowa

Mata trzyprzewodowa (wtyczka maty 4 pin – jeden otwór we wtyczce jest pusty) występuje zwykle w modelach wyprodukowanych po 2005 roku (wersje EU) oraz po 2003 roku (wersje US).

Europejskie samochody wyposażone w trzyprzewodową matę mają zwykle elektroniczny kluczyk do samochodu (silnik uruchamiany przyciskiem). Tak samo jak w poprzednim przypadku, jeśli mamy kluczyk elektroniczny to można przyjąć, że mata ma 3 przewody pod warunkiem, że nie były robione zmiany w instalacji samochodu, nie były wymieniane fotele.

W samochodach amerykańskich należy sprawdzić pod fotelem czy mata ma 2 czy 3 przewody. Jak wspomniano wcześniej, nie ma możliwości rozpoznania typu maty po rodzaju kluczyka.

Mata trzyprzewodowa. Przewody maty: biały, czerwony, brązowy.
Zdjęcia wtyczki 4 pin (mata trzyprzewodowa). Wtyczka znajduje się pod fotelem, pomiędzy środkiem a tyłem siedziska fotela

Podsumowując: aby kupić odpowiedni emulator maty, musisz wiedzieć dwie rzeczy:
1. czy samochód został wyprodukowany na rynek europejski czy amerykański
2. czy mata ma 2 czy 3 przewody.

Wszystkie wersje możesz kupić w naszym sklepie internetowym lub zamówić telefonicznie (tel. 503-510-142)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *