Dlaczego w samochodzie świeci się kontrolka SRS / airbag?

... i jak usunąć kontrolkę airbag?

Jeżeli w samochodzie włącza się kontrolka SRS / airbag, oznacza to, że doszło do awarii jednego lub więcej elementów, wchodzących w skład systemu SRS.

Układ poduszek kontroluje się samodzielnie – sprawdza działanie wszystkich elementów układu zaraz po włączeniu zapłonu. Zapala się lampka kontrolna, która gaśnie po około 4-6 sekundach. Jeżeli lampka nie zgaśnie, oznacza to wystąpienie usterki w układzie bezpieczeństwa. Konieczne jest wtedy sprawdzenie układu SRS
(np. w stacji obsługi) za pomocą odpowiedniego urządzenia diagnostycznego – czyli innymi słowy przeprowadzenie diagnostyki komputerowej.

Po co? Nie łatwiej od razu coś wymienić?

Bez dobrej diagnostyki zwykle nie wiadomo, które dokładnie elementy układu zostały uszkodzone i powodują pojawienie się kontrolki.
A jest ich naprawdę wiele. Wymiana lub naprawa różnych podzespołów intuicyjnie bez przeprowadzania diagnostyki jest najgorszym pomysłem – najczęściej kończy się nie tylko wydaniem fortuny, wymianą elementów, które są sprawne, ale też przy nieznajomości budowy i działania systemu może powodować dodatkowe usterki. Pamiętajmy, że czasem kontrolka może pojawić się z powodu nawet rozłączenia się jednego z przewodów lub zanieczyszczenia styków. 

Kliknij na zdjęcie, by je powiększyć
Kliknij na zdjęcie, by je powiększyć

Zdjęcie po lewej stronie przestawia kontrolkę airbag „Passenger restraint system”. Zdjęcie po prawej stronie – wiadomość wyświetlaną na komputerze pokładowym. Żadne ze zdjęć nie przedstawia informacji co dokładnie jest uszkodzone w samochodzie.
Co zatem przedstawiają zdjęcia?
Informacje wyświetlane zarówno na desce rozdzielczej (w postaci kontrolki) i na komputerze pokładowym (w postaci krótkiej wiadomości) mówią nam jedynie tyle, że jest usterka w układzie SRS – jeden lub kilka podzespołów uległo awarii. Nie mówią, które dokładnie są to podzespoły i co jest z nimi nie tak.

SRS (dodatkowy system bezpieczeństwa biernego) składa się z 3 grup:
• czujników zderzenia
• sterownika
• elementów wykonawczych – w tym poduszki gazowe, napinacze pasów bezpieczeństwa, czujnik zajęcia fotela, systemy łączności i automatycznego powiadamiania wypadkowego, układy odłączania akumulatora.

By umożliwić łatwiejszą identyfikację usterki, w niektórych samochodach w module diagnostycznym zaprogramowano sposób migania kontrolki. Dla przykładu, w wielu modelach Mazdy można zauważyć, że kontrolka miga w pewnym cyklu. Cykl migania 47 lub 48 (4 mignięcia – przerwa – 7 mignięć) oznacza uszkodzony czujnik zajęcia fotela (matę) lub usterkę w połączeniu między matą a sterownikiem. Trzeba jednak pamiętać, że tablice dekodujące taki kod migowy nie są identyczne dla wszystkich rodzajów i modeli samochodów, nawet tego samego producenta. W nowszych samochodach takie rozwiązania nie są już stosowane.
Dowiedz się więcej: błąd 47 i 48 w Mazdach.

Po latach doświadczeń w naprawie systemów bezpieczeństwa jednogłośnie stwierdzamy, że jednymi z najtrudniejszych w diagnostyce samochodów są Mercedesy. Tanie skanery tutaj zwykle nie dają rady (mogą błędnie wskazywać uszkodzone elementy), warto wybrać się do mechanika z dobrym diagnoskopem, jak np. Star Diagnosis. Również wiedza mechanika pozostaje nie bez znaczenia – niewykwalifikowany mechanik, korzystający z profesjonalnego oprogramowania, może błędnie zdiagnozować błąd.

Niektóre samochody "podpowiadają" gdzie szukać usterki.
Zdjęcie pochodzi z Mercedesa Klasy E W213.
Przykładowe kody i opisy błędów z diagnostyki komputerowej pokazujące dokładne informacje o uszkodzonych podzespołach układu bezpieczeństwa.

Wydawałoby się, że niektóre rzeczy można sprawdzić samodzielnie – choćby połączenia, wtyczki, wiązki przewodów. Jeśli decydujemy się na majstrowanie przy poduszkach, pamiętajmy o odłączeniu akumulatora – nawet najmniejsze spięcie może spowodować aktywację poduszki gazowej, a w konsekwencji poważnie uszkodzić ciało. Należy też pamiętać, że nieumiejętne obchodzenie się z instalacją samochodu może prowadzić do większych usterek. Niejednokrotnie Klienci skarżyli się, że przy odłączaniu akumulatora czy odłączaniu złączy uszkodzeniu ulegały takie elementy jak klema pirotechniczna lub sterownik lub zmieniało się kodowanie. Dlatego mimo wszystko naprawę układu SRS warto zlecić wykwalifikowanej osobie.
Umów się na diagnostykę.

Restraint System Malfunction – co oznacza?

W związku z licznymi pytaniami, wyjaśniamy co zrobić jeśli komputer pokładowy pokazuje komunikat taki jak ten…:

"System zabezpieczeń pasażera. Błąd systemu zabezpieczeń pasażera. Upewnij się, że pas bezpieczeństwa jest zapięty pomimo błędu. Udaj się do nabliższego serwisu BMW, by sprawdzić jaki jest problem."

lub ten…:

"System zabezpieczeń. Awaria działania poduszek powietrznych, napinaczy pasów i ograniczników napięcia pasów. Upewnij się, że pas bezpieczeństwa jest zapięty pomimo błędu!"

lub ten…:

"Poduszki powietrzne pasażera (przód). Awaria działania przednich poduszek powietrznych pasażera. Jeśli możliwe, pozostaw przedni fotel pasażera niezajęty."

lub ten…:

"System zabezpieczeń pasażera: awaria. Pozostaw pas bezpieczeństwa zapięty. Skonsultuj się z najbliższym serwisem samochodowym.

lub pojawia się kontrolka airbag:

Oznacza to, że doszło do awarii jednego lub więcej elementów, wchodzących w skład systemu bezpieczeństwa biernego SRS.

We wszystkich przypadkach pokazanych na powyższych zdjęciach należy wykonać diagnostykę komputerową, by dowiedzieć się co dokładnie jest uszkodzone w samochodzie. Dobry komputer diagnostyczny wyświetli kody i opisy błędów wyjaśniające,
które podzespoły układu bezpieczeństwa wymagają naprawy.

Informacja z powyższych zdjęć nie informuje co dokładnie jest uszkodzone. O tym dowiecie się po wykonaniu diagnostyki komputerowej.

Emulator maty do BMW Serii 7 E65 E66 – który wybrać?

Wyskoczyła kontrolka, diagnostyka pokazała uszkodzenie maty. Powstała decyzja o zakupie emulatora.
Tylko… który wybrać jak jest ich kilka wersji?

EU / US

Należy ustalić czy samochód został wyprodukowany na rynek europejski czy na rynek amerykański. Jest to istotna informacja,
bo takie samochody różnią się wyposażeniem i mają różne maty.

Emulator do fotela kierowcy czy pasażera?

BMW 7 E65 to jedyny model BMW, w którym mata występuje nie tylko w fotelu pasażera, ale również w fotelu kierowcy oraz tylnej kanapie. Należy więc dowiedzieć się, z którą matą jest problem. Taką informację pokaże dobra diagnostyka komputerowa.

Emulator do fotela pasażera - informacje

Emulator maty

Są 2 typy maty w fotelu pasażera w E65/E66:

– Mata 2 przewodowa (wtyczka maty 2 pin) występuje zwykle w modelach wyprodukowanych przed 2005 rokiem (wersje EU) oraz przed 2003 rokiem (wersje US)

– Mata 3 przewodowa (wtyczka maty 4 pin) występuje zwykle w modelach wyprodukowanych po 2005 roku (wersje EU) oraz po 2003 roku (wersje US).

Dla pewności, zwłaszcza w rocznikach przejściowych, prosimy o sprawdzenie wtyczki pod fotelem (zdjęcia obu wersji wtyczek umieściliśmy na dole strony, pod artykułem).

Emulator zapinki pasa

Po podłączeniu emulatora maty, komputer samochodu widzi fotel pasażera jako zajęty i prosi o zapięcie pasa – nawet jeśli pasażera tam nie ma.

Rozwiązaniem jest podłączenie emulatora zapinki pasa, który wyłączy dźwięk/kontrolkę niezapiętego pasa.

Emulator do fotela kierowcy - informacje

Emulator maty

W fotelu kierowcy zwykle jest 2 przewodowa mata, ale dla 100% pewności prosimy o sprawdzenie wtyczki maty pod fotelem.

Emulator zapinki pasa

Zakładamy, że kierowca zapina zawsze pas bezpieczeństwa, dlatego w przypadku fotela kierowcy, emulator pasa nie jest potrzebny.

Zdjęcia wtyczki - 2 pin, mata dwuprzewodowa

Wtyczka maty 2 pin ma przewody biały, niebieski

Zdjęcia wtyczki - 4 pin, mata trzyprzewodowa

Wtyczka maty 4 pin ma 3 przewody: biały, czerwony, brązowy

Emulator maty do Mercedesów Klasy E W211 – który wybrać?

Wyskoczyła kontrolka, diagnostyka pokazała uszkodzenie maty. Powstała decyzja o zakupie emulatora.
Tylko… który wybrać jak jest ich kilka wersji?

Emulator do fotela kierowcy czy pasażera?

Na początek warto uświadomić sobie jedną rzecz.
W W211 mata występuje tylko w fotelu pasażera.
W fotelu kierowcy nie ma maty, dlatego nie zamontujesz tam emulatora.

Mata dwu- czy trzyprzewodowa?

Niezależnie od rocznika samochodu, sprawdź czy mata ma dwa czy trzy przewody. Wtyczka maty znajduje się pod fotelem pasażera.

Mata ma trzy przewody - co dalej?

Do wszystkich roczników z trzyprzewodową matą będzie pasował emulator bez wtyczki. Jest on zakończony pinami. Z montażem trzeba się trochę pomęczyć. Należy wyjąć przewody maty z oryginalnej wtyczki maty pod fotelem (przy użyciu np. małego śrubokrętu), a następnie włożyć w nią przewody emulatora w tej samej kolejności kolorystycznej.

Jeśli jednak wolisz łatwiejszy montaż, oferujemy też emulatory z wtyczkami. Więcej informacji poniżej.

Wtyczka 3 pinowa

W211 wyprodukowane w roku 2002 i niektóre modele z roku 2003 mają 3-pinową wtyczkę maty.
W W211 z 2003 roku występują obie wersje wtyczki – 3 pinowa i 4 pinowa. Z tego powodu przed zakupem emulatora należy sprawdzić pod fotelem pasażera jaka jest wtyczka maty.

Wtyczka 3 pin

Na powyższym zdjęciu pokazaliśmy wtyczkę 3 pin (mata) oraz wtyczkę zapinki pasa (2 pin) – w samochodzie lewa i prawa część są złączone razem. Zwróć uwagę czy wtyczka ma dokładnie taki sam kształt.

Po lewej stronie – zapinka pasa i mata od strony podłączenia emulatorów (żeńskie wtyczki).
Po prawej – strona instalacji samochodu – wtyczki męskie i inne kolory przewodów.

Wtyczka 3 pin - widok w samochodzie

Wtyczka 4 pinowa

W W211 wyprodukowanych w latach 2004-2009 oraz niektórych modelach z roku 2003 występuje 4-pinowa wtyczka maty.
Mata ma 3 przewody: biały czerwony, brązowy.

Wtyczka maty 4 pin

Na powyższym zdjęciu przedstawione zostało złącze tej wersji. Zdjęcie zostało zrobione pod fotelem pasażera, ale od tyłu fotela. Od przodu fotela kolory przewodów są inne.

Pierwsza wtyczka od lewej to wtyczka maty. Jeden otwór w tej wtyczce jest pusty.
Pierwsza od prawej – wtyczka zapinki pasa (przewody: żółty, niebieski).

Mata dwuprzewodowa

Jeśli w Twoim samochodzie mata ma 2 przewody, nie jesteśmy w stanie zaproponować emulatora do tej wersji. Takie maty zdarzają się jednak dość rzadko, a ich usterka jest trudna do zdiagnozowania.

Mata czteroprzewodowa

Czujnik zajęcia fotela, który ma 4 przewody może wystąpić w W211 wyprodukowanych na rynek amerykański w latach 2006-09. Jeśli potrzebujesz emulator do tej wersji, skontaktuj się z nami.

Emulator maty do Mercedesów Klasy C W203 – który wybrać?

Wyskoczyła kontrolka, diagnostyka pokazała uszkodzenie maty. Powstała decyzja o zakupie emulatora.
Tylko… który wybrać jak jest ich kilka wersji?

Emulator do fotela kierowcy czy pasażera?

Na początek warto uświadomić sobie jedną rzecz.
W W203 mata występuje tylko w fotelu pasażera.
W fotelu kierowcy nie ma maty, dlatego nie zamontujesz tam emulatora.

W modelach z lat 2004 i 2005 (sporadycznie 2006) mogą występować dwa typy maty. Przed zakupem emulatora należy sprawdzić pod fotelem jaka jest wtyczka maty, by upewnić się, który emulator będzie pasował.
Informacja, że wtyczka maty jest żółta nic nie mówi – w obu wersjach wtyczka jest żółta.

Wtyczka maty 3 pin

3 pinowa wtyczka maty występuje w modelach wyprodukowanych w latach 2000-2004/5, zdarza się też w egzemplarzach z 2006r.
Szczególnie ważne jest sprawdzenie jaka wtyczka jest pod fotelem w przypadku W203 wyprodukowanych w latach 2004-2006.

Wtyczka maty 3 pin oraz wtyczka zapinki pasa 2 pin

Na powyższym zdjęciu pokazaliśmy wtyczkę maty – w samochodzie lewa i prawa część są złączone razem. Zwróć uwagę czy wtyczka ma dokładnie taki sam kształt.

Po lewej stronie – zapinka pasa i mata od strony podłączenia emulatorów (żeńskie wtyczki).
Po prawej – strona instalacji samochodu – wtyczki męskie i inne kolory przewodów.

Wtyczka maty 4 pin

W modelach z lat 2004/5-2007 występuje 4-pinowa wtyczka maty. 3 przewody w środku – biały, czerwony, brązowy. Jeden otwór we wtyczce jest pusty.

Wtyczka maty 4 pin
Wtyczka 4 pin - widok w samochodzie

Zauważ, że wtyczka 4 pin ma również trzy przewody w środku. Nazywamy ją 4 pinowa, bo we wtyczce są 4 otwory – jeden z nich jest pusty, bez przewodu.

W obu wersjach wtyczki przewody maty mają kolory:
biały, czerwony, brązowy.

Mata dwuprzewodowa

Jeśli w Twoim samochodzie mata ma 2 przewody, nie jesteśmy w stanie zaproponować emulatora do tej wersji. Takie maty zdarzają się jednak bardzo rzadko, a ich usterka jest trudna do zdiagnozowania.

Mata czteroprzewodowa

Czujnik zajęcia fotela, który ma 4 przewody może wystąpić w W203 wyprodukowanych na rynek amerykański po 2005r. Jeśli potrzebujesz emulator do tej wersji, skontaktuj się z nami.

Emulator maty do BMW Serii 5 E60 E61 oraz Serii 6 E63 E64 – który wybrać?

Wyskoczyła kontrolka, diagnostyka pokazała uszkodzenie maty. Powstała decyzja o zakupie emulatora.
Tylko… który wybrać jak jest ich kilka wersji?

W BMW Serii 5 E60 E61 oraz BMW Serii 6 E63 E64 typy mat są takie same i dobór emulatora wygląda tak samo, dlatego oba modele opiszemy w jednym artykule. Jednocześnie zaznaczamy, że poniższy artykuł dotyczy tylko wymienionych modeli.

Emulator do fotela kierowcy czy pasażera?

W omawianych modelach mata występuje tylko w fotelu pasażera.
W fotelu kierowcy nie ma maty, dlatego nie zamontujesz tam emulatora.

EU / US

Należy ustalić czy samochód został wyprodukowany na rynek europejski czy na rynek amerykański. Jest to istotna informacja,
bo takie samochody różnią się wyposażeniem i mają różne maty.

Mata dwuprzewodowa

Mata 2 przewodowa (wtyczka maty 2 pin) występuje zwykle w modelach wyprodukowanych przed 2005 rokiem (wersje europejskie) oraz przed 2003 rokiem (wersje US).

Samochody europejskie wyposażone w dwuprzewodową matę mają zwykle metalowy kluczyk z grotem. Dzięki temu nie musimy sprawdzać czy mata ma 2 przewody. Pamiętajmy tylko, że takie uproszczenie sprawdza się, jeśli nie były robione zmiany w instalacji samochodu, nie były wymieniane fotele.

W samochodach amerykańskich nie ma możliwości rozpoznania typu maty po rodzaju kluczyka – tutaj należy sprawdzić typ maty zaglądając pod fotel pasażera.

Wtyczka dwupinowa znajduje się z tyłu siedziska fotela. Najwygodniej jest przesunąć fotel do przodu i maksymalnie podnieść tylną część siedziska. Do samochodu należy wejść przez tylne drzwi. Pod fotelem znajduje się czarna puszka. Z jednej strony podłączona jest niebieska wtyczka z 3 przewodami. Z drugiej strony wychodzą 2 przewody prowadzące do wtyczki maty.

Mata dwuprzewodowa, przewody maty: biały, niebieski. Po lewej stronie widać emulator maty i emulator pasa pasujące do tej wersji. Istotne jest czy samochód jest europejski czy amerykański.
Mata dwuprzewodowa - wtyczka maty jest odłączona

Mata trzyprzewodowa

Mata trzyprzewodowa (wtyczka maty 4 pin – jeden otwór we wtyczce jest pusty) występuje zwykle w modelach wyprodukowanych po 2005 roku (wersje EU) oraz po 2003 roku (wersje US).

Europejskie samochody wyposażone w trzyprzewodową matę mają zwykle elektroniczny kluczyk do samochodu (silnik uruchamiany przyciskiem). Tak samo jak w poprzednim przypadku, jeśli mamy kluczyk elektroniczny to można przyjąć, że mata ma 3 przewody pod warunkiem, że nie były robione zmiany w instalacji samochodu, nie były wymieniane fotele.

W samochodach amerykańskich należy sprawdzić pod fotelem czy mata ma 2 czy 3 przewody. Jak wspomniano wcześniej, nie ma możliwości rozpoznania typu maty po rodzaju kluczyka.

Mata trzyprzewodowa. Przewody maty: biały, czerwony, brązowy.
Zdjęcia wtyczki 4 pin (mata trzyprzewodowa). Wtyczka znajduje się pod fotelem, pomiędzy środkiem a tyłem siedziska fotela

Podsumowując: aby kupić odpowiedni emulator maty, musisz wiedzieć dwie rzeczy:
1. czy samochód został wyprodukowany na rynek europejski czy amerykański
2. czy mata ma 2 czy 3 przewody.

Wszystkie wersje możesz kupić w naszym sklepie internetowym lub zamówić telefonicznie (tel. 503-510-142)

Czy zalepienie kontrolki airbag to dobry pomysł?

Nie budzi wątpliwości, że każda kontrolka na desce rozdzielczej może drażnić. Szczególnie, gdy nie wiemy jak się jej pozbyć lub każda próba pozbycia się jej kończy się fiaskiem.
Może właśnie chcesz sprzedać samochód? A co jak potencjalny nabywca zwróci na to uwagę i zrezygnuje z zakupu przez kontrolkę?

Zakleję kontrolkę tak, by nie było jej widać

Zaklejenie kontrolki czarną taśmą, zamazanie markerem, wyjęcie diody. To tylko niektóre z pomysłów.

Zastanów się najpierw czy warto.

Każda kontrolka ma swoje zadanie. Została stworzona po coś.
Kontrolka poduszki (airbag, SRS) została stworzona po to, by informować o usterkach w systemie bezpieczeństwa. Jest to najważniejszy system w samochodzie, który odpowiada za nasze zdrowie i życie. Innymi słowy, jeśli na desce rozdzielczej świeci się kontrolka airbag, to sterownik sygnalizuje, że jeden lub kilka podzespołów systemu bezpieczeństwa nie działa prawidłowo. Nie ignorujmy tego!

Aby pozbyć się kontrolki wystarczy znaleźć przyczynę jej świecenia i naprawić usterkę.

Zaklejając kontrolkę nie usuwasz problemu, a jedynie go zasłaniasz. Pamiętaj, że podczas wypadku kierowca i pasażerowie nie będą prawidłowo zabezpieczeni.
Jeśli sprzedajesz samochód, nie zaklejaj kontrolki ciemną taśmą – w ten sposób narażasz następnego użytkownika samochodu na utratę zdrowia/życia przy ewentualnym wypadku.

Przeczytaj jak pozbyć się kontrolki w bezpieczny sposób:
Dlaczego świeci się kontrolka airbag / SRS i jak się jej pozbyć?

Odpowiadamy na pytania znalezione na forach internetowych!

Już niedługo uzupełnimy tutaj pytania, które często widzimy na forach internetowych, związane z układem SRS.

Skąd taki pomysł?

Bardzo często spotykamy się z bezmyślnymi odpowiedziami na pytania zadane na forach internetowych. Kto może odpowiedzieć na pytanie zadane na forum? KAŻDY. Niezależnie od posiadanej lub nieposiadanej wiedzy.

Proces często wygląda następująco:

użytkownik zadaje pytanie na forum → dostaje niewłaściwą odpowiedź
→ wiele ludzi czyta błędną odpowiedź i powtarza błędne przekonanie/zachowanie

Moc forów internetowych i ich zasięg jest niesamowity.
Wielokrotnie słyszymy „przeczytałem na forum, że…”.
Niestety informacje zamieszczane przez różnych użytkowników na forach nie zawsze są prawidłowe. W efekcie kolejne i kolejne osoby, które czytają daną odpowiedź, powtarzają i rozpowszechniają głupotę.

Wpis będzie stale przez nas uzupełniany – dodaj zakładkę, by mieć nas pod ręką i wracaj do nas co jakiś czas po najnowsze informacje.

Masz swoje pytanie, na które szukasz odpowiedzi?
Zadaj je w komentarzu! Postaramy się odpowiedzieć. Pamiętaj, by opisać sytuację tak dokładnie, jak to możliwe. Możesz też skontaktować się z nami używając formularza w zakładce „Kontakt”.

Pytanie 1.
Użytkownik opisuje, że jadąc do Zakopanego samochodem (długa trasa) zapaliła mu się czerwona kontrolka airbag. Pytanie: dlaczego?

Odpowiedź:
Użytkownik pewnie zastanawiał się, czy fakt, że była to długa trasa mógł mieć na to wpływ. Być może na codzień jeździ tylko po mieście, na krótkich odcinkach. Długość trasy nie ma żadnego znaczenia na działanie układu bezpieczeństwa SRS. Kontrolka zapaliła się z jakiegoś powodu – sterownik wykrył usterkę w układzie bezpieczeństwa. By się dowiedzieć jaka dokładnie jest to usterka należy przeprowadzić diagnostykę komputerową.
Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule: Dlaczego w samochodzie świeci się kontrolka SRS / airbag i jak ją usunąć?

Pytanie 2.
Użytkownik opisuje, że w BMW E46 zapaliła mu się kontrolka airbag i pyta czy można się jej pozbyć bez podłączania komputera. Dodaje, że kontrolka pojawiła się po wypadku. Nie wie dokładnie jak wyglądał wypadek, bo kupił samochód używany, powypadkowy, a kontrolka była już w momencie zakupu.

Odpowiedź:
Niestety, bez podłączania dobrego urządzenia diagnostycznego się nie obędzie. W trakcie wypadku mogło zostać uszkodzonych wiele części. Należy zdiagnozować układ, by sprawdzić co zostało uszkodzone. Możliwe jest, że poduszki zostały wystrzelone. A wraz z nimi napinacze pasów. Możliwe, że inne podzespoły układu bezpieczeństwa są uszkodzone. Aby dowiedzieć się, które podzespoły trzeba naprawić/wymienić należy przeprowadzić diagnostykę komputerową przy użyciu odpowiedniego urządzenia diagnostycznego. Bez tego można wymieniać wszystkie podzespoły po kolei licząc na cud, że się wymieni akurat ten uszkodzony. A i to może nie wystarczyć, bo czasem po wymianie podzespołu trzeba usunąć błąd – do tego też jest potrzebny komputer. Takie rozwiązanie zdecydowanie odradzamy. Jeśli użytkownik zastanawia się czy da się wyłączyć kontrolkę nie naprawiając systemu bezpieczeństwa, odpowiedź brzmi: NIE. Nie istnieje urządzenie, które wyłączałoby samą kontrolkę nie rozwiązując problemu. Stanowczo odradzamy także pomysły z zaklejeniem czy zamazaniem lampki. Kontrolka na desce rozdzielczej ma swoje zadanie – informuje o wystąpieniu usterki, aby przywrócić bezpieczeństwo w samochodzie.

Pytanie 3.

Mercedes Klasy E W211 – Po podłączeniu zakupionego emulatora maty i pasa kontrolka nadal się świeci. Nie ma już błędu maty, ale powstały nowe błędy związane z innymi podzespołami. Dołączone zostały trzy zdjęcia widoczne poniżej.

Odpowiedź:

Użytkownik nieprawidłowo zamontował emulatory – rozłączył złącze zbiorcze i z pominięciem jednej części złącza podłączył wtyczki emulatorów. W efekcie dwie środkowe wtyczki znajdujące się w drugiej części złącza pozostały niepodłączone i generowały błędy w sterowniku. Użytkownik powinień podmienić wtyczkę maty na wtyczkę emulatora maty i wtyczkę pasa na wtyczkę emulatora pasa, bez rozdzielania dwóch części złącza – wtedy dwie środkowe wtyczki pozostają podłączone bez zmian. Prawidłowe podłączenie emulatorów nie powoduje takich problemów.

Wideo-instrukcja montażu emulatorów w W211

Kontrolka airbag / srs PO WYMIANIE FOTELI

"Wymieniłem fotel na nowy i teraz świeci mi się kontrolka airbag / srs. Macie jakieś urządzenie, żeby to wyłączyć?"

To problem, z którym często dzwonią do nas Klienci.

Z różnych powodów fotel może być wymieniony. Czasem stary jest zniszczony, innym razem zamiast pojedynczego wolimy mieć podwójny (w minivanach). Zdarza się, że użytkownicy decydują się na całkowite usunięcie jednego fotela, by mieć więcej miejsca.

Co się dzieje, gdy odłączamy stary fotel

Chcąc wyciągnąć stary fotel, odłączamy od instalacji samochodu różne podzespoły – w zależności od wyposażenia samochodu mogą to być poduszki powietrzne, napinacz pasa bezpieczeństwa, zapinka pasa, mata zajęcia fotela, podgrzewanie fotela, elektryczne sterowanie fotela, ewentualnie jakiś moduł.

Co wtedy widzi komputer samochodu?

Sterowniki samochodu rozpoznają, że części zostały odłączone. W przypadku odłączenia elementów systemu SRS sterownik natychmiast wyświetla błąd w postaci kontrolki airbag / SRS na desce rozdzielczej. W zależności od wyposażenia samochodu kontrolka może się też pojawić na ekranie środkowym, a czasami również na podsufitce (głównie w przypadku BMW z USA/Kanady).
Gdy dana część jest odłączona nie zadziała ona prawidłowo. Instalacja samochodu traktuje ją jako zwyczajną usterkę.

System SRS odpowiada za bezpieczeństwo w samochodzie, a niezgodności są traktowane przez sterowniki jak usterki po to, by powiadamiać użytkownika o wszelkich o nieprawidłowościach w działaniu systemu.

Co się dzieje, gdy podłączamy nowy fotel

Jeśli oryginalny fotel i nowy fotel są dokładnie takie same, a mimo to po podłączeniu nowego fotela kontrolka świeci, powinno wystarczyć usunięcie błędów przy użyciu komputera diagnostycznego.
W przypadku, gdy to nie wystarcza, upewnijmy się, że wszystkie części zostały prawidłowo podłączone. Gdy naocznie nic nie widać, diagnostyka komputerowa pokaże, z którym podzespołem jest problem. 

Jednak w większości przypadków nowy fotel pochodzi z innego rocznika samochodu lub innej wersji. Czasem właśnie to jest powodem wymiany, że jest on w jakiś sposób inny. Z tego powodu, może mieć inne wyposażenie. W takim przypadku samo usunięcie błędów, bez rozwiązania problemu z podzespołami nic nie da – jeśli kontrolka w ogóle zgaśnie, to najprawdopodobniej wróci po jakimś krótkim czasie.

Wyjaśniliśmy, że odłączając stary fotel odłączamy od instalacji różne elementy. Zatem podłączając nowy fotel, wszystkie elementy, które odłączyliśmy powinny zostać podłączone. Czasem jednak nie ma takiej możliwości, bo dana część w nowym fotelu nie występuje. W takim przypadku trzeba ją zastąpić, gdyż instalacja samochodu nadal domaga się tej części – tutaj z pomocą przyjdzie nam emulator danej części.

Spód fotela z różnymi złączami - Mercedes S W220

Skąd wiedzieć, które podzespoły sprawiają problem?

Jeśli zostały nam na przykład dwie wtyczki, które nie są do niczego podłączone, to prawdopodobnie te dwie wtyczki sprawiają, że pojawia się kontrolka. Jeśli nie wiemy od której części te wtyczki pochodzą, najlepiej jest wykonać diagnostykę komputerową przy użyciu odpowiedniego diagnoskopu – pokaże dokładnie, które elementy sprawiają problem.

Gdy wiemy już z diagnostyki, które elementy wymagają uwagi, a powodem takiej sytuacji jest fakt, że nie są do niczego podłączone, możemy użyć emulatora danej części, który będzie symulował, że dana część jest podłączona i działa prawidłowo.

Rozwiązywanie problemu z kontrolką wygląda podobnie w różnych samochodach, mimo, że wyposażenie jest różne.

Przykład I - Mercedes Benz

W Mercedesach Vito/Viano po wyjęciu fotela pojedynczego (który ma matę) i wymianie na fotel podwójny (który maty nie ma), przyda nam się emulator maty. Po jego podłączeniu można usunąć błąd uszkodzonej (w tym wypadku niepodłączonej) maty.

Czy to wystarczy?

Tak, jeśli mata (inaczej czujnik zajęcia fotela) to jedyna część powodująca wyświetlanie kontrolki.
Nie, jeśli jeszcze inne części powodują błąd. Dla przykładu: jeśli diagnostyka komputerowa pokazuje też błąd napinacza pasa to samo podłączenie emulatora maty nie wystarczy – wyeliminuje on problem niepodpiętej maty, ale problem z napinaczem pasa pozostanie. Istnieje także emulator napinacza pasa – jeśli z jakiegoś powodu nie mamy gdzie podpiąć wtyczki od napinacza, możemy użyć emulatora napinacza. W ten sposób naprawiamy / podłączamy / zastępujemy każdy podzespół, który powoduje błąd w sterowniku. Na koniec kasujemy błędy przy użyciu odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego. Dzięki temu sterownik od każdego podzespołu dostanie odpowiednie informacje i przestanie wyświetlać kontrolkę.

Przykład II - BMW

Innym częstym przykładem jest BMW E60, załóżmy, że samochód jest przedliftowy, z metalowym kluczykiem. Przedni fotel pasażera zostaje wymieniony – nowy fotel pochodzi jednak z wersji poliftowej E60. Mata w wersji przedliftowej i poliftowej jest inna, więc nie uda się podłączyć maty z nowego fotela do instalacji samochodu. Różni się nie tylko wtyczką, ale też elektroniką.

Jaki wybrać emulator – ten do wersji przedliftowej czy ten do poliftowej?

Emulator podłącza się do instalacji samochodu, a nie do fotela. Zatem potrzebujemy emulator do takiej maty, jak była oryginalnie w samochodzie – w tym przypadku wersja przedliftowa.

Czy tylko mata w tym E60?
Odpowiedź jest podobna jak w poprzednim przypadku. To zależy jakie elementy zostały odłączone przy wyjmowaniu fotela, a nie zostały podłączone do instalacji po włożeniu nowego fotela. Mata to tylko jeden z podzespołów. Pozostają jeszcze między innymi poduszki powietrzne, napinacz pasa, zapinka pasa. Jeśli nie mamy pewności – najprościej jest zrobić diagnostykę komputerową, która wykaże, które części sprawiają problem.

[już niedługo uzupełnimy wpis – wróć do nas za kilka dni!]

Wymiana foteli nie zawsze musi być kłopotliwa. Warto jest dokładnie przeanalizować wszystkie złącza.

Emulator poduszki, emulator airbag, emulator maty, emulator srs… jedno i to samo czy różne części?

Na co dzień spotykamy się z różnym nazewnictwem emulatorów. Zdecydowaliśmy się wyjaśnić różnice między nimi, aby uniknąć nieporozumień.

Emulator emuluje – to znaczy naśladuje działanie jakiegoś systemu, elementu, podzespołu. Odwzorowuje lub symuluje prawidłowe działanie czegoś.

Emulator maty naśladuje działanie maty (czujnika zajęcia fotela).

Często emulator maty jest błędnie nazywany między innymi emulatorem airbag, emulatorem poduszki, emulatorem srs.
Dlaczego te nazwy są błędne?

Analogicznie do powyższych sytuacji:
emulator poduszki powinien symulować poduszkę (to nie jest to samo co mata)
emulator airbag – z języka angielskiego airbag to poduszka gazowa (potocznie zwana powietrzną) , zatem tak samo jak wyżej, taki emulator powinien emulować poduszkę powietrzną
emulator SRS – to określenie jest najbardziej ogólne. SRS to duży, skomplikowany system bezpieczeństwa, którego nie da się zastąpić jednym magicznym urządzeniem. Emulator całego systemu SRS nie istnieje.

Oczywiście wszystkie powyższe nazwy są często używane w odniesieniu do emulatorów mat. Miejmy jednak świadomość, że nazwy te oznaczają coś innego, upewnijmy się, że kupujemy to urządzenie, którego potrzebujemy.

Istnieje jeszcze jedno słowo, które często słyszymy i możemy zobaczyć na forach internetowych – EMULGATOR.
Wyjaśniamy: „Emulgator – związek chemiczny (lub mieszanina), który umożliwia powstanie emulsji oraz zapewnia jej trwałość” [źródło: wikipedia].
Występuje między innymi w żywności.
Zatem nie jest tym samym, co emulator.

 

Zobacz też: Dlaczego w samochodzie świeci się kontrolka SRS / airbag i jak ją usunąć?

Poduszka gazowa (airbag) niebezpieczna dla dziecka?

Poduszki gazowe (airbag) w wielu przypadkach ratują życie. Trzeba jednak wiedzieć kiedy i jak z nich korzystać, żeby nie okazały się niebezpieczne.

Jeżeli przednia poduszka pasażera jest włączona nie wolno przewozić w tym fotelu dziecka w foteliku tyłem do kierunku jazdy. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy poduszka została wyłączona (niektóre samochody mają taką możliwość).

Jak mówi kodeks drogowy:

„Kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka.”

A bez fotelika? Nie, jeśli dziecko ma poniżej 150 cm wzrostu.

Co z przewożeniem dziecka w foteliku przodem do kierunku jazdy?

Zaleca się, by w ogóle nie przewozić dzieci w fotelikach z przodu.
Co prawda przewożenie dzieci z przodu w fotelikach przodem do kierunku jazdy jest dozwolone prawnie, jednak często może być niebezpieczne.

Wyobraźmy sobie sytuację:
Kupujemy używany samochód. Nie znamy jego historii, wyposażenia, zmian, które zostały wprowadzone w instalacji samochodu. Poprzedni właściciel mógł nas nie poinformować o wielu wielu rzeczach, na przykład o zamontowanym emulatorze maty. Nie robi on żadnej szkody, ale powoduje, że samochód zachoduje się tak, jakby fotel był zawsze zajęty przez osobę dorosłą. Z tego powodu poduszka pasażera zawsze zadziała podczas wypadku (pod warunkiem, że poduszka tam jest – tego też nie zawsze możemy być pewni) z taką mocą jak dla osoby dorosłej – nie wolno wtedy przewozić dziecka na foteliku na przednim fotelu.

Inna sytuacja:
Instalacja samochodu, w wyjątkowych sytuacjach lub w samochodzie, którego historii nie znamy, może nie działać prawidłowo. Różne zmiany w systemie bezpieczeństwa mogą powodować niezamierzone wystrzelenie poduszki. Powstają raporty dotyczące przypadkowego wystrzelenia poduszki z różnych przyczyn, które powodują śmierć dzieci lub poważny uszczerbek na zdrowiu.

Jeśli decydujemy się na przewiezienie dziecka na przednim fotelu pasażera, pamiętajmy o przesunięciu fotela maksymalnie do tyłu.

Warunki uruchamiania poduszki

Czujniki nie powinny wyzwalać poduszki po zderzeniu przy prędkościach poniżej 20-25 km/h. Jednak nie prędkość jest czynnikiem decydującym o uruchomieniu poduszki i sile, a rodzaj przeszkody i wielkość opóźnienia ruchu pojazdu.

Układy poduszek są poddawane wielu testom w różnych, nawet najbardziej ekstremalnych warunkach. Od testów wstrząsowych, przez symulowanie promieniowania przewodów wysokiego napięcia, po poddawanie poduszek działaniu słonej mgły przez 60 godzin czy działanie w temperaturach -30°C lub +85°C.
W nowym samochodzie układ poduszek musi działać sprawnie. Gdy jednak nie znamy zmian, które zostały zrobione w instalacji, czy tego, co i jak zostało zrobione w aucie powypadkowym,  sytuacja jest znacznie trudniejsza. Każda poduszka musi być dokładnie dopasowana do wnętrza konkretnego samochodu – niewykorzystanych elementów układu poduszek z jednego kompletu nie wolno montować zamiennie w innych pojazdach.

Przewożenie dziecka z tyłu

Fotelik dziecięcy z tyłu powinien być montowany jak najdalej od drzwi. Należy upewnić się, że dziecko nie będzie bujać się na boki. Jeśli pozycja dziecka nie jest zbyt stabilna, w szczególnych przypadkach może być konieczne odłączenie tylnej bocznej poduszki.
Jeśli jest taka konieczność, odłączenie poduszek powinno być przeprowadzone w autoryzowanej stacji obsługi pojazdów. Muszą być przy tym rygorystycznie przestrzegane zalecenia producenta.

Najbezpieczniejszym miejscem na przewożenie dziecka w foteliku jest środek na tylnej kanapie. Oczywiście po środku tylnej kanapy możemy umieścić fotelik jedynie gdy są tam trzypunktowe pasy bezpieczeństwa lub isofix.

Fotelik i... to wszystko? O pasach bezpieczeństwa słów kilka

Poduszka powietrzna (gazowa) jest dodatkowym zabezpieczeniem. Jej działanie jest silnie powiązane z prawidłowym działaniem pasów bezpieczeństwa. Jeśli pasy w ogóle nie są zapięte, wybuchająca poduszka może spowodować poważne urazy. Częstym, równie niebezpiecznym przypadkiem jest niewłaściwie zapięty pas bezpieczeństwa, w konsekwencji ciało jest ułożone nieprawidłowo w trakcie wybuchu poduszki. Pamiętajmy – nie zapinamy pasów bezpieczeństwa tylko po to, by uniknąć mandatu. Głównym powodem jest ochrona zdrowia.

Jak więc zapinać pasy prawidłowo?

Pas nie może być skręcony. Nie może być poprowadzony przez brzuch – powinien znajdować się na linii bioder. Następnym istotnym punktem jest wyregulowanie pasa na linii barku – tak, by nie był zbyt blisko szyi, żeby w razie kolizji jej nie przeciął albo nas nie udusił.
Pasy bezpieczeństwa, oprócz prawidłowego zapięcia, muszą też poprawnie działać – czasem gołym okiem można zauważyć, że są już podniszczone lub nie dopinają się. 

Częstym przypadkiem jest, że dziecko jest umieszczone w foteliku, jest nawet zapięte pasami, ale nie jest bezpieczne. Pasy muszą być ciasno napięte. Najlepiej, żeby przylegały do ciała dziecka, a przynajmniej tak, aby pomiędzy pasami a ciałem dziecka nie było więcej luzu niż 1 cm.

Emulator pasa (emulator zapinki pasa)

Na rynku, także w naszej ofercie, znaleźć można emulatory zapięcia pasa. Podłączenie takiego emulatora sprawia, że komputer widzi pas jako zawsze zapięty (mimo, że fizycznie pas nie musi być zapięty). Zastosowań jest wiele – kobiety w zaawansowanej ciąży niechcące zapinać pasa, zamontowany emulator maty powodujący pikanie niezapiętego pasa, przygotowanie samochodu do sportu itd.
Pomyślmy chwilę na temat bezpieczeństwa. Jeśli w fotelu pasażera wpięty jest emulator zapinki pasa, komputer samochodu zachowuje się tak, jak by pas po stronie pasażera był zapięty. Jeśli pasażer usiądzie na fotelu, nie otrzyma on przypomnienia o zapięciu pasa (w postaci kontrolki/sygnału) – przypomnijmy takiej osobie, by zapięła pas. Gdy pas jest prawidłowo zapięty, działa on tak samo jak bez wpiętego emulatora zapinki pasa.

Napinacze pasów

Napinacze pasów są najważniejszym uzupełnieniem pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych (gazowych). Optymalna ochrona zapewniona dzięki pasom bezpieczeństwa jest możliwa dzięki napinaczom – w razie wypadku nie dopuszczają do przemieszczenia się ciał do przodu. Występują napinacze mechaniczne oraz pirotechniczne. Mechaniczne reagują wyłącznie przy zderzeniach czołowych. Pirotechniczne – w nowych konstrukcjach – także przy zderzeniu tylnym i przewróceniu samochodu. W napinaczach pirotechnicznych wykorzystuje się energię wybuchu niewielkiego ładunku. Stosowane rozwiązania techniczne są bardzo różne. Najważniejsze, by napinacze w samochodzie były i działały poprawnie. Należy to sprawdzić szczególnie przed zakupem samochodu używanego.